Nicola Materazzi – det ukjente geniet bak Ferrari 288 GTO og F40

Hvis du tror Ferrari F40 var det siste verket fra Enzo Ferrari sin hånd må du nesten se dette hjertevarme og viktige intervju fra juli 2017 (av David Cirone).

Det var nemlig chefsingeniøren Nicola Materazzi som på egen hånd kreerte 288 GTO, 288 GTO Evoluzione og videreutviklingen av disse to, gateversjonen F40. Noe av det som kommer frem i intervjuet er at Materazzi ikke engang ble invitert av Ferrari når de feiret F40 sitt 40 års jubileum i 2017. Selvom intervjueren ikke får frem hele grunnen til Materazzi falt i unåde hos Ferrari, er det tydelig at det ligger følelser i dette, og med tanke på FIAT sin innflytelse og Enzo’s høye alder samt skrantende helbred, ble nok Materazzi et offer for et “corporate move”. Da de lanserte bilen veltet det inn med ordrer, og da Ferrari hadde ekstremt dårlig økonomi på den tiden var tilgangen på ferske penger rett og slett grunnen til at ble produsert 3 ganger så mange F40 som opprinnelig planlagt.

Dette er historien om Nicola Materazzi, den relativt ukjente ingeniøren som sto bak en av mest legendariske bilene noensinne produsert, Ferrari F40

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s